De GO! Spectrumschool heeft een boon voor ... 'De bondgenoten' van Brecht Evens
De laatste leessessies van het boek 'De bondgenoten' van Brecht Evens zijn achter de rug in de GO! Spectrumschool. Leerkracht en bezieler Ben Helsen blikt tevreden terug.
Met welke leerlingen ging je aan de slag?
"84 leerlingen van de dubbele finaliteit (4LO, 5EMT, 5LO en Opvoeding, 6LO en Opvoeding) maakten kennis met het boek 'De bondgenoten'. Initieel programmeerde ik dit boekproject enkel voor de zesdejaars. Maar de enthousiaste reacties van deze leerlingen overtuigden me om ook vierde- en vijfdejaars de kans te geven om dit boek te ontdekken. En terecht, zo bleek nadien …"
Hoe ben je te werk gegaan?
"Via een carrouseloefening met vragenbundels beluisterden de leerlingen eerst een aantal interviews met de auteur. Nadien ontdekten ze de verschillende soorten graphic novels (met dank aan de bib). Om zo ten slotte aan de slag te gaan met het boek 'De bondgenoten'. Een elegante oplossing om met een beperkt aantal exemplaren toch een intense en intieme leeservaring te creëren. Voor de zesdejaars organiseerde ik nog een intensiever vervolgtraject (opdrachten, grafische opdrachten) dat ook in andere vakken zoals Opvoeding en LO aan bod kwam."
Wat waren de reacties van de leerlingen? En wat vond je er zelf van?
"Net zoals mijn leerlingen ervoer ik dit project als een uitdaging. De thematiek van het boek (mentale gezondheid, gezinsrelaties, complottheorieën) schrok me initieel af. Hoe breng je dit in godsnaam aan? Maar heel wat leerlingen herkenden soms situaties en toonden veel begrip voor de hoofdpersonages. Verder lokten de paginagrote kleurrijke tekeningen heel wat 'waaws en oohs' uit."
"Voor mezelf noteerde ik om in de toekomst niet te snel terug te grijpen naar de gekende succesthema's, maar dat ook leerlingen openstaan voor een experiment en nieuwe niet zo vertrouwde thema's. Hierin zit meteen een belangrijke meerwaarde van het boekproject 'Boon voor Onderwijs': leerkrachten uitdagen om een moeilijker boek aan het leescurriculum toe te voegen en passend te vertalen en aan te bieden voor de leerlingen."
Kortom, ik blik terug op een bijzonder geslaagd boekproject. De boeken krijgen alvast een prominente plaats in de schoolbib.
